Fakturamallar

Från Allt om bokföring
Hoppa till: navigering, sök

En fakturamall används för att ett företag eller en organisation inte ska behöva skapa upp en faktura från grunden varje gång en kund ska faktureras. Den administration som tillkommer då samma sak behöver göras om och om igen är grunden till att en faktura mall skapas. Fakturamallen ämnar att spara tid åt organisationen då den främst lösgör tid för den som sköter den ekonomiska administrationen. Det finns också fakturamallar som har flera funktioner som ytterligare underlättar den ekonomiska administrationen.


Funktioner i en fakturamall

En fakturamall ska stödja användaren i sitt arbete. För att kunna göra det så krävs det att hitta alla moment som både är statiska och de moment som ter sig vara dynamiska när en faktura skapas. Det är främst de statiska momenten som med väldigt lite tid kan rationaliseras bort. Vad är då statiska block? Ett statiskt block kan vara exempelvis texten om vart fakturan ska skickas. Det kan också vara information såsom företagets logotyp och uppgifter om bankkonto och post eller bankgiro. Tänkte du efter så är det den information som alltid måste stå skriven på en faktura. De flesta administratörer har gjort en mall, genom att lämna kvar den informationen på fakturan och sedan bara byta ut summor och artiklar.


Statisk Information i en fakturamall

  • Statiska uppgifter
    • Företagsinformation
    • Logotype
    • Betalinformation
    • Förklaringar av rutor och block på fakturan
    • Namninformation
    • Information om kunden
    • Information om säljande parten

Den här informationen går att spara om du lägger allting på fakturamallen så att det går att låsa informationen och återanvända den. För att göra en sådan här mall krävs lite tid och du kommer att spara massor med tid när du gör du använder den.

Dynamisk Information i en fakturamall

  • Dynamiska uppgifter
    • Dagens datum
    • Summering av produktantal
    • Automatiskt fakturannummer
    • Automatiskt kundnummer
    • Automatisk inhämtning av kundens uppgifter
    • Automatisk inhämtning av artikeltext
    • Automatisk inhämtning av produktpris
    • Automatisk inhämtning av rabattprocent
    • Automatisk inhämtning av
    • Automatisk momssats
    • Summering av på produkter
    • Summering av moms
    • Summering av totalsumma

Som ni säkert kan läsa finns det en uppsjö av dynamisk data att börja hämta in till din fakturamall. Hur gör du då för att det ska hämtas, vanligtvis behövs en kodare men det går också att lösa om du är strukturerade i själva google sheets. Fakturamallar byggs ofta upp som en integration mot andra system och program.